Afhalen op spreekuur
(afwijkend vanwege corona, zie kader)

Sommige zaken worden kosteloos vervangen door Wooncommissie De Snor. Daarvoor hoeft u geen reparatieverzoek in te dienen. De onderdelen kunnen worden afgehaald tijdens de reguliere spreekuren.

Vanwege het coronavirus vinden op het moment geen spreekuren plaatst. In plaats daarvan worden onderdelen uitgegeven via de postbus en een centraal afhaalpunt. U kunt onderstaand formulier gebruiken om een onderdelenverzoek te doen.

    Disclaimer
    - Het kan zijn dat u of een vorige bewoner een afwijkend armatuur heeft geplaatst, waardoor de inventarislamp niet past. In dat geval kunt u ervoor kiezen om zelf een vervangende lamp aan te schaffen of een verzoek in te dienen tot plaatsing van een inventarisarmatuur.

    - Het kan zijn dat u of een vorige bewoner een afwijkende douchekop heeft geplaatst, waardoor de inventarisdouchekop tegenvalt of niet past. Ook in dat geval kunt u kiezen voor reparatie op eigen kosten of voor het indienen van een reparatieverzoek.

    - Het door u aangevraagde onderdeel wordt bij inwilliging van het verzoek gedeponeerd in uw postvak. Indien het onderdeel niet door de brievenbus past wordt het gedeponeerd op het afhaalpunt in de entreehal van 300-414 o.v.v. uw huisnummer (en toevoeging wanneer van toepassing). Indien het verzoek meerdere onderdelen betreft en één daarvan past niet door de brievenbus, dan worden alle onderdelen op het afhaalpunt gedeponeerd. Het afhaalpunt is inpandig en voorzien van cameratoezicht.

    - De wooncommissie behoudt zich het recht voor om een onderdelenuitgifte te weigeren.

    Reparatieverzoeken woning

    Bij een defect aan uw woning, of aan zaken behorende bij de inventaris van uw woning, kunt u een reparatieverzoek indienen. Ga eerst na of u in aanmerking komt voor reparatie door de verhuurder, of dat u de reparatie als huurder zelf dient uit te voeren en/of bekostigen. Dit kunt u opzoeken in de onderhoudwijzer van Stadswonen. Komt u in aanmerking, dan kunt u een verzoek indienen via mijnstadswonen of via onderstaand contactformulier.

      Reparaties buiten de woning

      Merkt u buiten uw eigen woning een defect op in of om het pand, zoals defecte verlichting? Dan kunt u dit melden via onderstaand formulier.

        Storing wasruimten

        Defecten aan de wasmuntenautomaat of aan apparaten in de wasruimten kunt u melden via onderstaand formulier.

          Veelgestelde vragen

          Onderstaand vindt u enkele antwoorden op veelgestelde vragen. Deze zijn alfabetisch geordend.

          Afvoer verstopt
          Kijk verderop bij de onderwerpen over ‘verstopping’.

          Afzuigkap

          V: Mijn afzuigkap werkt niet, hoe komt dat?

          A: De ventilatie van de badkamers, toiletten en wasemkappen (afzuigkappen) is centraal geregeld. De gemeenschappelijke luchtafvoerkanalen worden geventileerd met motorunits op het dak van het gebouw. Deze staan het grootste gedeelte van de dag in een sluimerstand. Rond etenstijd zijn ze actiever. Echter, de ventilatiekanalen zijn aan een schoonmaakbeurt toe. Dit jaar (2020) zal planmatig onderhoud plaatsvinden waarbij alle ventilatiekanalen worden gereinigd. Dit is een ingrijpende operatie waarvoor alle ventilatieopeningen tijdelijk moeten worden afgesloten. Daarbij heeft de aannemer ook toegang tot uw woning nodig. Volledige schriftelijke informatie zal vooraf door Stadswonen worden verstrekt.

          V; De lampjes in mijn afzuigkap zijn stuk, kan ik die vervangen?

          A: Ja. Tijdens de reguliere spreekuren kun je kosteloos vervangende lampjes afhalen. Je kunt gemakkelijk bij de fitting komen door de schuifjes in het rooster in te drukken. Het rooster valt dan vrij. Daarna kun je eenvoudig de oude lampjes uitdraaien en de nieuwe erin.

          Internet
          V: Mijn wifi-ontvangst is slecht of werkt geheel niet. Wat kan ik hier aan doen?

          A: Controleer eerst of u geheel geen verbinding heeft. Doe dit door een ethernetkabel in de poort in uw muur te steken en die met uw computer te verbinden. Werkt die verbinding niet, dien dan een reparatieverzoek in. Werkt die verbinding wel dan betreft het een probleem met uw router. Reset de router en configureer deze opnieuw. Volg daarvoor de instructies van de fabrikant van uw router.

          Ontluchten verwarming
          Wordt de radiator binnen de bedrijfstijden (00.06-23.00) niet warm en ligt de buitentemperatuur beneden de 10 graden, controleer eerst of het probleem meerdere woningen betreft. Is dit het geval meld dit dan bij het beheer via een reparatieverzoek. Is dit niet het geval dan moet uw radiator mogelijk ontlucht worden.

          Met behulp van een daarvoor bedoelde sleutel kunt een ventiel bij de regelknop opendraaien. Zo een sleutel is gratis af te halen tijdens de reguliere spreekuren. Zet een kleine teil of emmer onder het ventiel want er kan (heet) water uit druppelen. Zodra u geen lucht meer hoort ontsnappen draait u het ventiel weer dicht. De radiator zou weer goed moeten werken. Lost dit het probleem niet op dien dan een reparatieverzoek in.

          Stank
          V: Er hangt een rioollucht in mijn badkamer en/of toilet, wat kan ik hier aan doen?

          A: Als u het toilet en/of douche langere tijd niet hebt gebruikt, bijvoorbeeld omdat u op vakantie was, kan door een gebrek aan doorspoeling een rioollucht in uw badkamer komen te hangen. Door enkele keren door te spoelen, c.q. de douche enige tijd te laten spoelen en beide weer gewoon te gebruiken trekt de lucht vanzelf weg.

          Ook kan het zijn dat de afvoerput vervuild is. In de put bevindt zich een opstaande rand. Het water in de put moet enkele centimeters stijgen voordat het over de rand heen het riool in spoelt. Dit is zeer belangrijk, omdat zo grotere ‘objecten’ niet zomaar de rioolleiding in spoelen. Dan zouden zeer snel en vaak verstoppingen ontstaan. Door dit ontwerp kan materiaal zich in de put verzamelen. Vaak hopen haren zich hier op. Na verloop van tijd gaan die ontbinden en een drabbige substantie vormen. Dat kan stank en uiteindelijk ook verstopping veroorzaken. Het is daarom belangrijk de afvoerput regelmatig schoon te maken. U bent hier als huurder zelf voor verantwoordelijk.

          Blijft de lucht ondanks doorspelen, schoonmaken en/of ontstoppen toch hangen, dien dan een reparatieverzoek in.

          Kijk voor meer informatie over het verhelpen van verstoppingen in de afvoerput bij het onderwerp ‘verstopping’ op deze pagina.

          Stroomstoring
          V: Ik heb geen stroom in mijn woning, wat kan ik doen?

          A: Als u in een groepswoning woont (2 of 4 privé-vertrekken) controleert u eerst of de hele woning getroffen is. Ga vervolgens na of meerdere woningen getroffen zijn. Is dat het geval, meld dit dan bij het beheer via het noodnummer of een reparatieverzoek. Is dat niet het geval, ga dan naar de groepenkast (deze hangt altijd in het gemeenschappelijke gedeelte van uw woning.

          Controleer of alle schakelaars omhoog staan. Zo niet, zet alle schakelaars omhoog. Slaan één of meerdere schakelaars direct (of na enige tijd, bijvoorbeeld 10 minuten) weer naar beneden, haal dan alle stekkers van alle apparaten in de woning uit het stopcontact. Zet ook alle ingebouwde verlichting uit. Zet alle schakelaars op de groepenkast weer omhoog. Als deze toch weer naar beneden slaan staat er nog steeds een apparaat ingeplugd.

          Nadat alle apparaten en ingebouwde verlichting zijn uitgeschakeld en de schakelaars op de groepenkast omhoog staan, zet u eerst alle verlichting aan. Als hierdoor de groepenkast uitslaat dient de verlichting gerepareerd te worden, dien daarvoor een reparatieverzoek en laat de verlichting uit. Als de verlichting geen problemen oplevert plugt u één voor één alle stekkers weer in, totdat de groepenkast uitslaat, u heeft daarmee de waarschijnlijke oorzaak van de kortsluiting ontdekt. Sluit het apparaat niet opnieuw aan.

          Als u de oorzaak van de kortsluiting niet op deze wijze kunt ontdekken meld dit dan bij het beheer via het noodnummer of een reparatieverzoek. Het is belangrijk dat u deze stappen eerst doorloopt. Doet u dat niet dan zal het beheer u vragen dat alsnog te doen.

          Verstopping badkamer

          V: Mijn afvoer is/lijkt verstopt, wat kan ik doen?

          A: Als de afvoerput in uw badkamer niet goed doorloopt kan er een verstopping in de put zitten.

          Algemeen
          In de put bevindt zich een opstaande rand. Het water in de put moet enkele centimeters stijgen voordat het over de rand heen het riool in spoelt. Dit is zeer belangrijk, omdat zo grotere ‘objecten’ niet zomaar de rioolleiding in spoelen. Dan zouden zeer snel en vaak verstoppingen ontstaan. Door dit ontwerp kan materiaal zich in de put verzamelen. Vaak hopen haren zich hier op. Na verloop van tijd gaan die ontbinden en een drabbige substantie vormen. Dat kan stank en uiteindelijk ook verstopping veroorzaken. Het is daarom belangrijk de afvoerput regelmatig schoon te maken. Het bereikbare deel van de afvoer dient u als huurder zelf vrij van verstoppingen te houden.

          Putdeksel verwijderen
          U kunt het putdeksel (rooster) uit de afvoer lichten door wat te wrikken met een schroevendraaier, vijl of ander langwerpig metalen object. Doe dit stapsgewijs rondom (steek het object onder de spijlen van het rooster), anders breekt u het rooster af. Vaak zit de afvoer verstopt met haar en zeepresten.

          Oplosmiddelen
          Een ontstoppingsmiddel dat bij de supermarkt verkrijgbaar is – zoals mister muscle – kan dit oplossen. Hiervoor kunnen twee of drie flessen benodigd zijn. Let er daarbij op dat u een middel gebruikt dat niet schadelijk is voor kunststof (het materiaal waar de afvoerpijp van is gemaakt). Volg de (veiligsheids)instructies op de verpakking nauwgezet.

          Als er geen zichtbare verstopping aanwezig is in de voor u bereikbare afvoer, of een ontstoppingsmiddel lost het probleem niet op, dan kunt u de spoedlijn van Stadswonen bellen. Die is hetzelfde als het reguliere nummer van Stadswonen: 010 245 6700. Zij kunnen een ontstoppingsbedrijf aansturen. Als u hen laat komen en het blijkt dat u het probleem zelf had kunnen verhelpen kunnen de kosten daarvoor door Stadswonen bij u in rekening gebracht worden.

          Verstopping keuken
          V: Mijn afvoer is/lijkt verstopt, wat kan ik doen?

          A: Een ontstoppingsmiddel dat bij de supermarkt verkrijgbaar is – zoals mister muscle – kan dit oplossen. Hiervoor kunnen twee of drie flessen benodigd zijn. Volg de (veiligsheids)instructies op de verpakking nauwgezet. Let er daarbij op dat u een middel gebruikt dat niet schadelijk is voor kunststof (het materiaal waar de afvoerpijp van is gemaakt).

          U kunt er ook voor kiezen om te controleren of de verstopping zich in de sifon onder het aanrechtblad bevindt. U kunt de pijpdelen los van elkaar draaien. Doe dit bij voorkeur met de hand, gebruik eventueel werkhandschoenen om meer grip te krijgen. Lukt dit niet met de hand gebruik dan géén gereedschap, maar dien een reparatieverzoek in. De onderdelen kunnen namelijk beschadigd raken door verkeerd gebruik van gereedschap. Let er bij het los draaien op dat er bij een verstopping nog water in de buis kan staan, zet er dus altijd een teil onder. Uiteraard dient u de onderdelen onder een andere kraan in de woning (bijvoorbeeld in de badkamer) schoon te spoelen.

          Als er geen zichtbare verstopping aanwezig is in de voor u bereikbare afvoer, of een ontstoppingsmiddel lost het probleem niet op, dan kunt u de spoedlijn van Stadswonen bellen. Die is hetzelfde als het reguliere nummer van Stadswonen: 010 245 6700. Zij kunnen een ontstoppingsbedrijf aansturen. Als u hen laat komen en het blijkt dat u het probleem zelf had kunnen verhelpen kunnen de kosten daarvoor door Stadswonen bij u in rekening gebracht worden.

          Verstoppingen voorkomen

          V: Wat kan ik doen om verstoppingen te voorkomen?

          A: Spoel nooit etensresten door de afvoer van de keuken, badkamer of toilet. Etensresten kunnen in de bochten van de leidingen blijven ‘plakken’ en een prop vormen die uiteindelijk een verstopping wordt. Vet is na gebruik bij het koken door opwarming vloeibaar geworden, maar zal na het doorspoelen stollen in de leidingen en ook een verstopping vormen. Het gaat niet alleen om frituurvet maar ook om bijvoorbeeld bakboter dat in uw braadpan is achtergebleven. Neem pannen en ander keukengerei waarop vetresten zijn achtergebleven af met keukenpapier en deponeer deze in de prullenbak. Maak pas daarna het gerei schoon in de wasbak, met behulp van een afwasmiddel.

          Maak verder uw badkamerafvoer regelmatig schoon, tenminste eens per maand. Haren en andere materialen kunnen in de afvoerput ophopen en een drab vormen die uiteindelijk tot verstopping leidt.

          Verwarming
          V: Mijn radiator wordt niet goed warm, terwijl de regelknop wel open staat (een waarde tussen 1 en 5), wat kan ik doen?

          A: Een tijdklok regelt dat na circa 23.00 ’s avonds geen warm water meer naar de radiatoren stroomt. Dit duurt tot circa 06.00 in de ochtend. Tussen deze tijden kan het dus zijn dat de radiator niet opwarmt.

          Ook slaan de ketels niet aan wanneer de buitentemperatuur boven de 15 graden ligt. Hierop is enige speling mogelijk, doordat de temperatuursensor zich bij het ketelhuis op het dak bevindt. Als daar zon op staat kan het zijn dat bijvoorbeeld een temperatuur van 16 graden gemeten wordt, terwijl het op de begane grond in de schaduw 13 graden is.

          Wordt de radiator ook binnen de bedrijfstijden (00.06-23.00) niet warm en ligt de buitentemperatuur beneden de 10 graden, controleer eerst of het probleem meerdere woningen betreft. Is dit het geval meld dit dan bij het beheer via een reparatieverzoek. Is dit niet het geval dan moet uw radiator mogelijk ontlucht worden. Kijk bij het onderwerp ‘ontluchten verwarming’ op deze pagina voor meer informatie.

          Wasmunt ingeslikt
          Ik heb een wasmunt in de droger of wasmachine geworpen maar het apparaat detecteert dit niet. Hoe komt dit?

          De muntkast wordt pas actief op het moment dat de deur van het apparaat gesloten is. Er hoeft niet met de deur gegooid te worden, maar er moet wel een duidelijke klik hoorbaar zijn. Als de muntkast actief is brandt de led-indicator oranje. Na het inwerpen verandert de kleur naar groen en verschijnt op het display van het apparaat de tekst ‘betaald’.

          Als u op deze manier een wasmunt verbruikt kunt u hiervan melding maken. U heeft geen recht op restitutie.

          Het kan ook zijn dat de muntkast defect is, we onderzoeken altijd de correcte werking van de muntkast bij een melding van een ingeslikte munt. Als de munt buiten uw schuld is ingeslikt kan deze gerestitueerd worden.