Reparaties

Op deze pagina vindt u informatie over:

Afhalen op spreekuur

Sommige zaken die kosteloos vervangen worden kunt u afhalen tijdens de spreekuren. Daarvoor hoeft u geen reparatieverzoek in te dienen. Het gaat om de volgende artikelen.

  • Douchegordijnringen
  • Douchegordijnen
  • Douchekoppen
  • Afvoerpluggen (wastafels)

Daarnaast kunnen de volgende lampen worden afgehaald.

  • Inventarislampen badkamer
  • Inventarislampen keuken en aanrecht

Reparatieverzoeken woning

Bij een defect aan uw woning, of aan zaken behorende bij de inventaris van uw woning, kunt u een reparatieverzoek indienen. Ga eerst na of u in aanmerking komt voor reparatie door de verhuurder, of dat u de reparatie als huurder zelf dient uit te voeren en/of bekostigen. Dit kunt u opzoeken in de onderhoudwijzer van Stadswonen. Komt u in aanmerking, dan kunt u een verzoek indienen via mijnstadswonen of via onderstaand contactformulier.

Reparaties buiten de woning

Merkt u buiten uw eigen woning een defect op in of om het pand, zoals defecte verlichting? Dan kunt u dit melden via onderstaand formulier.

Storing wasruimten

Defecten aan de wasmuntenautomaat of aan apparaten in de wasruimten kunt u melden via onderstaand formulier.

Veelgestelde vragen

Onderstaand vindt u enkele antwoorden op veelgestelde vragen. Deze zijn alfabetisch geordend.

Afvoer verstopt
V: Mijn afvoer is verstopt, wat kan ik nu doen?

A: Als de afvoer van de douche overloopt is deze waarschijnlijk verstopt. Het bereikbare deel van de afvoer dient u als huurder zelf vrij van verstoppingen te houden. U kunt het putdeksel (rooster) uit de afvoer lichten door wat te wrikken met een schroevendraaier, vijl of ander langwerpig metalen object. Doe dit stapsgewijs rondom (steek het object onder de spijlen van het rooster), anders breekt u het rooster af. Vaak zit de afvoer verstopt met haar en zeepresten. Een ontstoppingsmiddel dat bij de supermarkt verkrijgbaar is – zoals mister muscle – kan dit oplossen. Hiervoor kunnen twee of drie flessen benodigd zijn. Volg de (veiligsheids)instructies op de verpakking nauwgezet.

Als er geen zichtbare verstopping aanwezig is in de voor u bereikbare afvoer, of een ontstoppingsmiddel lost het probleem niet op, dan kunt u de spoedlijn van Stadswonen bellen. Die is hetzelfde als het reguliere nummer van Stadswonen: 010 245 6700. Zij kunnen een ontstoppingsbedrijf aansturen. Als u hen laat komen en het blijkt dat u het probleem zelf had kunnen verhelpen kunnen de kosten daarvoor door Stadswonen bij u in rekening gebracht worden.

Afzuigkap

V: Mijn afzuigkap werkt niet, hoe komt dat?

A: De ventilatie van de badkamers, toiletten en wasemkappen (afzuigkappen) is centraal geregeld. De gemeenschappelijke luchtafvoerkanalen worden geventileerd met motorunits op het dak van het gebouw. Deze staan het grootste gedeelte van de dag in een sluimerstand. Rond etenstijd zijn ze actiever. Echter, de ventilatiekanalen zijn aan een schoonmaakbeurt toe. Dit jaar (2020) zal planmatig onderhoud plaatsvinden waarbij alle ventilatiekanalen worden gereinigd. Dit is een ingrijpende operatie waarvoor alle ventilatieopeningen tijdelijk moeten worden afgesloten. Daarbij heeft de aannemer ook toegang tot uw woning nodig. Volledige schriftelijke informatie zal vooraf door Stadswonen worden verstrekt.

V; De lampjes in mijn afzuigkap zijn stuk, kan ik die vervangen?

A: Ja. Tijdens de reguliere spreekuren kun je kosteloos vervangende lampjes afhalen. Je kunt gemakkelijk bij de fitting komen door de schuifjes in het rooster in te drukken. Het rooster valt dan vrij. Daarna kun je eenvoudig de oude lampjes uitdraaien en de nieuwe erin.

Internet
V: Mijn wifi-ontvangst is slecht of werkt geheel niet. Wat kan ik hier aan doen?

A: Controleer eerst of u geheel geen verbinding heeft. Doe dit door een ethernetkabel in de poort in uw muur te steken en die met uw computer te verbinden. Werkt die verbinding niet, dien dan een reparatieverzoek in. Werkt die verbinding wel dan betreft het een probleem met uw router. Reset de router en configureer deze opnieuw. Volg daarvoor de instructies van de fabrikant van uw router.

Stank
V: Er hangt een rioollucht in mijn badkamer en/of toilet, wat kan ik hier aan doen?

A: Als u het toilet en/of douche langere tijd niet hebt gebruikt, bijvoorbeeld omdat u op vakantie was, kan door een gebrek aan doorspoeling een rioollucht in uw badkamer komen te hangen. Door enkele keren door te spoelen, c.q. de douche enige tijd te laten spoelen en beide weer gewoon te gebruiken trekt de lucht vanzelf weg. Blijft de lucht toch hangen, dien dan een reparatieverzoek in.

Stroomstoring
V: Ik heb geen stroom in mijn woning, wat kan ik doen?

A: Als u in een groepswoning woont (2 of 4 privé-vertrekken) controleert u eerst of de hele woning getroffen is. Ga vervolgens na of meerdere woningen getroffen zijn. Is dat het geval, meld dit dan bij het beheer via het noodnummer of een reparatieverzoek. Is dat niet het geval, ga dan naar de groepenkast (deze hangt altijd in het gemeenschappelijke gedeelte van uw woning.

Controleer of alle schakelaars omhoog staan. Zo niet, zet alle schakelaars omhoog. Slaan één of meerdere schakelaars direct (of na enige tijd, bijvoorbeeld 10 minuten) weer naar beneden, haal dan alle stekkers van alle apparaten in de woning uit het stopcontact. Zet ook alle ingebouwde verlichting uit. Zet alle schakelaars op de groepenkast weer omhoog. Als deze toch weer naar beneden slaan staat er nog steeds een apparaat ingeplugd.

Nadat alle apparaten en ingebouwde verlichting zijn uitgeschakeld en de schakelaars op de groepenkast omhoog staan, zet u eerst alle verlichting aan. Als hierdoor de groepenkast uitslaat dient de verlichting gerepareerd te worden, dien daarvoor een reparatieverzoek en laat de verlichting uit. Als de verlichting geen problemen oplevert plugt u één voor één alle stekkers weer in, totdat de groepenkast uitslaat, u heeft daarmee de waarschijnlijke oorzaak van de kortsluiting ontdekt. Sluit het apparaat niet opnieuw aan.

Als u de oorzaak van de kortsluiting niet op deze wijze kunt ontdekken meld dit dan bij het beheer via het noodnummer of een reparatieverzoek. Het is belangrijk dat u deze stappen eerst doorloopt. Doet u dat niet dan zal het beheer u vragen dat alsnog te doen.

Verwarming
V: Mijn radiator wordt niet goed warm, terwijl de regelknop wel open staat (een waarde tussen 1 en 5), wat kan ik doen?

A: Een tijdklok regelt dat na circa 23.00 ’s avonds geen warm water meer naar de radiatoren stroomt. Dit duurt tot circa 06.00 in de ochtend. Tussen deze tijden kan het dus zijn dat de radiator niet opwarmt. Wordt de radiator ook buiten die tijden niet warm, controleer eerst of het probleem meerdere woningen betreft. Is dit het geval meld dit dan bij het beheer via een reparatieverzoek. Is dit niet het geval dan moet uw radiator mogelijk ontlucht worden. Met behulp van een daarvoor bedoelde sleutel kunt een ventiel bij de regelknop opendraaien. Zo een sleutel is gratis af te halen tijdens de reguliere spreekuren. Zet een kleine teil of emmer onder het ventiel want er kan (heet) water uit druppelen. Zodra u geen lucht meer hoort ontsnappen draait u het ventiel weer dicht. De radiator zou weer goed moeten werken. Lost dit het probleem niet op dien dan een reparatieverzoek in.